Workshop 4 - CLIL Musik - Bilingualer Musikunterricht

Content and Language Integrated Learning: Musik und Englisch

Musikalisches Lernen im Fach Englisch und Englisch lernen im Fach Musik.

Der Workshop stellt didaktisch-methodische Ansätze Bilingualen Unterrichts vor  und verknüpft diese mit den vier Säulen «Singen und Sprechen», «Hören und Sich-Orientieren», «Bewegen und Tanzen» und «Musizieren» aus dem Lehrplan 21. Im zweiten Teil entwickeln die Teilnehmerinnen und Teilnehmer selbst CLIL Musik Sequenzen.

Tagesablauf

  • Warm-up
  • Input: CLIL Musik und der Lehrplan 21
  • Austausch: Praxisbeispiele
  • Entwickeln eigener Unterrichtssequenzen
  • Rückblick und Ausblick

Aufgabenstellungen

Dictionary of musical terms

 

Aufgabenstellungen in diesem Kapitel: 

 -  a fun call and response exercise for CLIL music learners, perfect as a warm up at the beginning of a lesson. 

How does the color blue sound? How green? Inspired by a poem you experiment musically with different colors.

What are your associations when listening to different music examples: a film scene, a person or a landscape? Describe them so clearly that others know which music example you are talking about!

Newspaper headlines, catchy phrases and the newspaper itself are the material for a musical improvisation. 

Find a sound that is at risk of disappearing from our world? This and other questions and tasks focus our attention on sounds and noises that surround us.

The round "No matter where you are" is fun to sing and ideal for all kinds of simple ear training and notation tasks.

Visuals are helpful for CLIL learners when solving elementary ear training tasks, e.g. identifying instruments.